Interesse en belangstelling
Mijn interesse is heel breed, maar kenmerkt zich met name door veel op het psychologisch vlak en intermenselijke relaties te willen weten. Van vroeger al Anorexia Nervosa (hoe ontstaat dat nou?) en autisme (fascinatie voor de eigen wereld en behandelmethodes) tot nu teamcoaching en groepsdynamica. Vooral de oorsprong ervan, de verbetering om sterker te worden, talenten ontdekken, positieve kijk op de mensheid komt overal in terug. Niet de fout of het probleem maar de aanpak, de oplossing en het talent van mensen, daar wil ik meer van weten!
Verder heb ik nog steeds, door mijn opleiding, veel belangstelling voor voeding en de voorlichting(scampagnes) en alles wat daar mee samenhangt.
Beide interessegebieden gebruik ik voor mijn werk als docent en coach en probeer mij daar nog steeds verder in te verdiepen.

<< terug naar de vorige pagina

Vakkennis
Mijn vakkennis kenmerkt zich vooral uit de praktijk. Als voedingskundige het marketing en communicatievak geleerd. Daarna in de praktijk veel bezig met fondsen- en ledenwerving, waar toen nog geen opleiding voor was. Vooral veel gepionierd. En altijd meer willen weten van de achtergronden en nieuwe ontwikkelingen in het vak.
Die nieuwe ontwikkelingen bijhouden is nu zeker een must geworden om studenten goed te kunnen informeren over hun toekomstige beroep.

<< terug naar de vorige pagina

Hobby's en interesses
Fotografie (en bewerking), lezen, Frankrijk (wijn en zon, het land zelf), volleybal als actieve sport, schaatsen, zwemmen, volleybal en tennis als passieve sport, genieten van het leven, interpersoonlijke relaties, coaching, vakkennis bijhouden. Veel komt voort uit de balans tussen werk en privé. Wat je als hobby uitoefent, kun je in de uitoefening van je beroep ook vaak gebruiken.

<< terug naar de vorige pagina

Waar komt passie vandaan, hoe ga je er naar op zoek?
In de loop van je leven ontdek je eigenlijk pas de dingen waar je voor leeft, enthousiast van wordt en energie van krijgt. Dat is je passie. Dat gecombineerd met ontdekte talenten kan een enorme boost geven aan datgene wat je doet en wil doen.
Het zoeken er naar is iets dat op een gegeven moment op je pad komt. Vooral als je ontdekt dat het dingen zijn die voor anderen blijkbaar niet vanzelfsprekend zijn. Of punten die opvallen omdat alleen jij het blijkbaar ziet of doet.
Zelf heb ik nog niet zo heel lang geleden talenten en passies ontdekt en leren benoemen. Het is wonderbaarlijk om dit onder woorden te brengen en er mee aan de slag te gaan om zo er nog beter gebruik van te kunnen maken.
Mijn overtuiging is dat hoe eerder je daar mee aan de slag mag gaan, je er meer en beter gebruik van kunt gaan maken. Dat is niet alleen voor jezelf goed, maar ook zeker voor je omgeving (zowel privé als zakelijk).
Het grappige is, dat wat jij als vanzelfsprekend ziet en niet als iets bijzonders, dat door anderen als talent wordt benoemd. Dat zijn je echte unieke punten. En daar komen je passies uit voort.

<< terug naar de vorige pagina

Een voorbeeld: al heel lang houd ik mij bezig met het trainen en coachen van mensen op allerlei manieren. Ik probeerde in alle banen en vrijwilligerswerk dat ik gedaan heb daar een rol in te mogen spelen. Mensen helpen ontdekken in wat ze wel kunnen, meer dan ze vaak zelf denken, daar krijg ik echt energie van. Tot voor kort deed ik dat gewoon. Nu maak ik er echt mijn ding van, ben er duidelijk over naar studenten en probeer ook echt te benoemen waarom ik dat belangrijk vind. En tot mijn grote verbazing krijg ik veel positieve feedback, wat mij weer stimuleert om het nog beter te willen doen. Zo komen passie en talent bij elkaar en vullen elkaar op een positieve manier aan.

<< terug naar de vorige pagina


Ander voorbeeld: alles willen weten. Er zit een soort ingebouwd mechanisme in mij dat ik altijd nieuwsgierig ben naar theoretische achtergronden (dus veel lezen), maar ook de beweegredenen waarom iemand iets doet. Dit blijkt een "talent" te zijn. Ik heb mij er wel eens over verbaasd waarom andere mensen niet dezelfde nieuwsgierigheid aan de dag leggen, maar nu weet ik waarom dat is. Dit talent is een passie, want ik kan niet zonder en wil het ook met anderen delen zonder mijzelf op te dringen.
Binnenkort meer informatie (met links).

<< terug naar de vorige pagina

Kun je leven zonder passie?
Volgens mij heeft ieder mens zijn eigen passie en talent. Het gaat erom dit te ontdekken, te erkennen en te gebruiken. Helaas wordt dit niet altijd en overal gestimuleerd en op prijs gesteld. Het voegt veel toe aan je eigen persoonlijkheid en je waarde voor de samenleving. Soms duurt het lang voordat mensen hun talent en passie ontdekken, en er zijn mensen die heel goed zonder passie kunnen leven, maar het leven wordt mooier en leuker om met passie te leven!

<< terug naar de vorige pagina

Discipline
Mijn moeder zei vroeger altijd: waar je aan begint, maak je ook af. Of dat nou een boek is dat je aan het lezen bent, een cursus die je volgt, tentamens die moeten worden nagekeken, lessen die moeten worden gegeven, op tijd komen. Ik streef het zelf nog steeds na en er zijn maar heel weinig boeken die ik niet heb uitgelezen, opleidingen die ik niet heb afgemaakt, werk dat moest worden gedaan.
Heel soms denk ik wel eens stiekem: het kan wel een onsje minder. Maar het zit zo ingebakken, dat ik mij daar doodongelukkig bij voel. Dat vraag ik ook van studenten, maar daarbij aantekenend dat ik streef naar het eigen inzicht en de eigen wil die studenten daar in ontwikkelen en liever niet via de weg van de strenge regels, hoewel die wel gehanteerd worden.

<< terug naar de vorige pagina

1+1=3: streven naar synergie
Synergie is mijn uitgangspunt bij alles wat ik doe. Synergie leidt tot betere resultaten die een breder draagvlak kennen. Je maakt gebruik van elkaars talenten en sterke punten. Dat het niet altijd lukt omdat het in een team niet lekker loopt, is een uitgangspunt om daar verder aan te werken om uiteindelijk wel tot een goed resultaat te komen.

<< terug naar de vorige pagina

"Ik kan het niet alleen" zingt Huub van der Lubbe van De Dijk.
Mijn, soms idealistische, wens is om samen met anderen te werken aan goed onderwijs, een goede sfeer in de klas, goede resultaten van opdrachten door studenten.
Dat dit soms idealistisch is, blijkt uit de praktijk. Maar naar mijn mening kun je er altijd naar streven én uitdragen!

<< terug naar de vorige pagina

Monica Heikoop